کلنجین

کلنجین

کلنجین نام مرکز دهستان خرقان شرقی از بخش آبگرم شهرستان آوج در استان قزوین می‌باشد که طی سرشماری سال ۱۳۹۰ تعداد ساکنانش ۳۴۵ خانوار و ۱۲۰۵ نفر است. مردمانش به زبان آذری سخن می‌گویند و دین رسمی اسلام و مذهب شیعه جعفری دارند. کلنجین در گذشته مرکزجمعیتی، رسمی، تجاری و اقتصادی تمامی ولایات خرقان بشمار می رفته و پیشه وران و صنوف مختلف قدیمی ازقبیل آهنگری ، نجاری ، دباغی ، رنگرزی و...در آنجافعال بوده اند. مرحوم دهخدا در کتاب لغت نامه اشاره کرده اند که جمعیت قصبه کلنجین 3703 نفر بوده است که با توجه به جمعیت کل کشور در آن سالها خود گویای این موضوع می باشد که کلنجین در گذشته یکی از مراکز جمعیتی در جنوب استان قزوین بوده است . ولی بنا به دلائلی ازجمله احداث جاده اصلی قزوین به همدان ازآبگرم و همچنین تخریب کلنجین در زلزله سال 1341 و عدم بازسازی آن، باعث رشد و پیشی گرفتن تدریجی آبگرم از کلنجین گردیده‌است. پیشه مردمان آن سرزمین کشاورزی و دامداری، زنبورداری بوده و مرکز خرید روستاهای اطراف می‌باشد. کلنجین بلحاظ دارا بودن پتانسیلهای طبیعی ازقبیل همجواری با رودخانه کلنجین و علی بلاغ و کوهستانهای آقداغ و رامند همچنین آثار تاریخی ومذهبی موجود قابلیت جذب گردشگر را دارد. از طایفه‌های شناخته شده این شهر: پرپینچی, قدیانی, دمیرچی, متولی و آجورلو را می‌شود نام برد.

بایگانی

خاطرات شهید مرتضی دمیرچلی

دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۴۱ ب.ظ



خاطرات



شهید مرتضی دمیرچلی در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۶۱ برای عروسی دوست اش عشقعلی آجورلو به مرخصی آمده بود و ساقدوش داماد بود .بعد از عروسی با پایان مرخصی به جبهه باز گشت.

در عملیات بیت المقدس با اصابت تیر به پاشنه پا زخمی شده بود که با شلیک تیر خلاص نیروهای بعثی به سینه اش به فیض شهادت رسید.

روحش شاد و یادش گرامی

 

فرستنده:حسین آجورلو


شهید مرتضی دمرچلی درعملیات آزاد سازی خرمشهر .بیت المقدس شهید شدند .خرداد ماه بود و موقع امتحانات مدرسه ما کلاس دوم ابتدایی و شیفت بعد از ظهر بودیم . صبح با پدر رفته بودیم صحرا وقت برگشتن دیدیم اوضاع روستا عادی نیست. بچه ها زودتر میرن مدرسه و در کوچه ها مردم به طور غیر عادی در رفت و آمد هستند.

 فورا آماده شدیم و به مدرسه رفتیم .بچه ها صف ایستاده بودند و مدیر مدرسه آقای سید شجاع پرپنچی صحبت میکردند . تازه متوجه شدیم که قرار است شهید بیاورند و ما هم از مدرسه راه افتادیم به طرف مصر اباد تا از اولین شهید روستا مرتضی دمرچلی نوه حاج تقی و پسر حاج احمد اقا استقبال کنیم همه آمده بودند و جاده پر بود از جمعیت ، آن موقع بنیاد شهید یک پاترول زرد رنگ داشت که اجساد شهدا را با آن حمل میکردند با رسید ن آن ماشین ،جمعیت به سوی ماشین هجوم بردند و جعبه تابوت بر فراز دستها به پرواز درآمد و صدای ، این گل پرپر از کجا آمده ازسفر کرب و بلا آمده و این گل پر پر ماست هدیه به رهبر ماست فضا را پر کرد بود .

گرامی باد یاد وخاطره شهدای سربلند تاریخ

 

فرستنده: اصغر قدیانی‌

 


سلام .یادداشتی در مورد شهدای کلنجین:

متولدین دهه 50وقبل از آن که سالهای پر التهاب و پراضطراب 8سال دفاع مقدس را به یاد دارند

همایش عظیم مردم را در تشییع جنازه شهدا به خاطر می آورند؛

من در سال61دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی مدرسه کلینی کلنجین بودم.در یک روز بسیار گرم،به اتفاق دانش آموزان مدرسه در تشییع اولین شهید روستا،یعنی شهید مرتضی دمرچلی شرکت کردیم.پس از سی و چند سال هنوز آن شور و حرارت مردم و آن روحیه انقلابی را کاملا به یاد دارم.در سال 64در یکی شب های ماه رمضان در مسجد جامع اعلام کردند که فردا هرکس آماده است برای استقبال از مهمان عزیزی به آبگرم خواهیم رفت.آن مهمان عزیز یکی دیگر از جوانان کلنجین بود که شربت شهادت نوشیده بود(شهید علی اکبر آجورلو یا شهید علی دمرچلی)و این داستان ادامه داشت وشهدای عزیزی از دیار کلنجین تقدیم انقلاب گردید.یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.شادی ارواح طیبه شهدا صلوات.....

ناب ترین شعر زلال ای شهید

پیرو پیغمبر و آل ای شهید.....

 

فرستنده مهدی قدیانی


تو را یاد دارم که روزی در هوای  سرد  پائیزی

زادگاهت  کلنجین  را  بسوی  معبود  خود

ترک  کردی  ومن  با چشمی  انتظار  با انبوهی  از خاطرات گذشته  در حسرت  دیدارت  ماندم .  تو  زندگیت  را  ایثار کردی

وبسوی  آسمانها  پر  کشیدی  واز  تو فقط

نوری  بر دلم جای  ماند.

افسوس . هزاران  افسوس  که  چه  زود

دغده های  تو را فراموش  کردیم .

ومن  بیاد  آن  زخمهای  تو  و بیاد  رنجها

و دردهایت  در  غروبی  دیگر با  دل تنگم

و غمی  در قلبم  ونغمه ایی  بر لبم :

کجایید  ای  شهیدان  خدائی

بلا  جویان  دشت  کربلائی

کجائید  ای سبکبالان  عاشق

پرنده  تر  ز مرغان  هوایی

کجایید  ای  شهان  آسمانی

بدانسته  فلک  را  در  گشایی

 

تقدیم به شهید عزیز مرتضی دمرچلی

 

نویسنده :عباس  قدیانی



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۸
خبرگزاری دهستان کلنجین

خاطرات شهید مرتضی دمیرچلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی